Zaświaty w Tajemniczym Lesie

Od początku istnienia co roku pod koniec października organizujemy Zaświaty w Tajemniczym Lesie. To nasza odpowiedź na Halloween. Zamiast biegać po domach w poszukiwaniu cukierków, dzieci mają okazję poznać trochę kultury, mitologii i historii innych krain. I oczywiście – trochę się pobać ;-)


Piastowskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2016 r.

Naszym przodkom wystarczały ryby słone i cuchnące,
My po świeże przychodzimy, w oceanie pluskające!
Ojcom naszym wystarczało, jeśli grodów dobywali,
A nas burza nie odstrasza ni szum groźny morskiej fali.
Nasi ojce na jelenie urządzali polowanie,
A my skarby i potwory łowim, skryte w oceanie!
Gall Anonim, Kronika polska, 1. poł. XII wieku

Pomorze Gdańskie, XII wiek. Książę Bolesław Krzywousty przyłącza Pomorze do Polski, ustanawiając podległych mu namiestników w Gdańsku. Chociaż pod koniec XII wieku władcy Pomorza przyjmują chrzest i fundują Opactwo Cystersów w Oliwie, to poza miastami – na wsiach i w lasach królują jeszcze stare wierzenia. Wędrowni mnisi przynoszą do Gdańska niepokojące wieści – coś atakuje drwali w lesie, straszy na gościńcach, nocami podchodzi pod domostwa. Do miast przestaje spływać drewno, miód i zboże. W końcu gdański książę Sambor organizuje zbrojną wyprawę w pomorskie lasy, by dowiedzieć się, co złego dzieje się w prastarej puszczy…

Zapraszamy na jubileuszowe, dziesiąte „Zaświaty w Tajemniczym Lesie”. Jak co roku dzieci będą miały okazję poznać trochę kultury, mitologii i historii dawnych krain. W tym roku, ponieważ jubileusz zobowiązuje, odwiedzimy średniowieczne Pomorze Gdańskie w czasach gdy chrześcijaństwo dopiero się umacniało, a stara wiara jeszcze nie do końca odeszła w niepamięć…


Wikińskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2015 r.

Sosna na skale schnie i umiera, igliwie nie chroni ni kora;
Tak jest z człowiekiem, którego nikt nie kocha,
Po co ma żyć długo?
Edda Starsza (Poetycka), Islandia, IX w. n.e.

Norwegia, IX wiek. Król Harald I Harfagre (Pięknowłosy) jednoczy kraj, zajmuje wyspy Szetlandzkie i Orkady. Trzon jego potężnej armii stanowi oddział Berserkerów – niezwyciężonych wojowników wpadających dzięki magii w szał bitewny. Jednak igranie z mroczną magią jest niebezpieczne. Dowódca Berserkerów – Eryk, syn Haralda, po kolejnej przemianie nie potrafi już wrócić do dawnej postaci. Jako dzika bestia ucieka w niedostępne lasy. Król organizuje wyprawę, która ma odnaleźć Eryka i przywrócić go do ludzkiej postaci. Jednak tym razem na nic przydadzą się szybkie łodzie i ostre miecze Wikingów. Trzeba będzie poszukać pomocy wśród stworów zamieszkujących dzikie,mroczne ostępy Norwegii…

Lasy i pustkowia Skandynawii nie należą do miejsc przyjaznych ludziom. Rumowiska skalne zamieszkują wielkie, głupie ale bardzo niebezpieczne Trolle. Za drzewami kryją się złośliwe, krwiożercze Gobliny i Karły. Nieliczni Pustelnicy więcej mają wspólnego z wodnymi Nockami i Ondynami niż z ludźmi. Półżywe, półmartwe Draugry – demony zmarłych – przemierzają zimne wrzosowiska. W każdej chwili zza zakrętu może wyłonić się Alp – wysysający krew stwór z podziemnego królestwa Hel…


Achajskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2014 r.

Rzeczą człowieka jest walczyć, a rzeczą nieba – dać zwycięstwo.
Sen i śmierć to bracia bliźniacy.
Homer

Starożytna Grecja, początek XII wieku p.n.e. Kłótnię trzech bogiń – Hery, Afrodyty i Ateny – o to, która z nich jest najpiękniejsza rozstrzyga Parys, młody książę Troi. Złote jabłko przyznaje Afrodycie, za co bogini pomaga mu porwać Helenę, królową Sparty, najpiękniejszą kobietę spośród śmiertelnych. Achajowie, pod wodzą bohaterów i herosów, gotują się do wojny – Helena zostanie odbita, a Troja zniknie z powierzchni ziemi! Zanim jednak Achajowie wyruszą na wojnę, muszą wypełnić przyznane im przez bogów Olimpu zadania. Zadania, które mogą przerosnąć nawet herosów…

Świat wierzeń i mitologii Starożytnej Grecji. Świat Iliady i Odysei, świat potężnych i zawistnych bogów, niepokornych herosów i mądrych wieszczów. Świat żarłocznych Harpii, mocarnych Cyklopów, koszmarnych Gorgon i podstępnych Lamii. Świat, w którym nawet błogosławieństwo Olimpu może się zdać na nic, gdy staniesz oko w oko przed stworem rodem z Hadesu…


Japońskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2013 r.

Odkładam pędzelek
by porozmawiać z księżycem
osobiście
Koha, XIX w.

Japonia, XIII wiek. Shikoku – Wyspa Czterech Prowincji. Wyspa, której serce to niedostępne góry, których tajemnic pilnują całe rzesze Yokai – mitycznych stworów, z którymi nie zmierzył się jeszcze żaden śmiertelnik. Shikoku – wyspa czterech prowincji, czerech rodów i Czterech Tajemnych Pieczęci…

Świat wierzeń i mitologii feudalnej Japonii. Świat dumnych samurajów, mądrych mnichów i przebiegłych shinobi. Świat sprowadzających nieszczęście Oni, wodnych Kawataro, powietrznych Tengu, przynoszących szczęście Tanuki i zsyłających szaleństwo Kitsune. Świat, w którym wojownik musi stawić czoła stworom, którym nie zaszkodzi stal nawet najlepszego samurajskiego miecza…


Ruskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2012 r.

Wpierw wygnali Słowianie Waregów za morze i sami poczęli się rządzić. Ale nie było u nich sprawiedliwości i powstał ród przeciw rodowi, były zwady i poczęli wojować sami ze sobą. W końcu powiedzieli sobie: Poszukamy księcia, by nami władał według porządku i prawa. Tak z powrotem udali się do Waregów i rzekli Rurykowi z tego plemienia: Ziemia nasza wielka jest i obfita, a ładu w niej nie ma; pójdźcie, więc rządzić i władać nami!
A nie spodobało się Żercom, co drzewa święte czcili, że obce plemię z północy do grodu starsi sprowadzili. I wzrok ich straszną mocą przepełniony spoczął na Igorze – synu kniaziowym, co do postrzyżyn się dopiero szykował…
Nestor, Powieść minionych lat (z lekkimi zmianami)

Świat wierzeń i mitologii wczesnośredniowiecznej Rusi. Świat świętych drzew, rozległych puszcz, potężnych Żerców i tajemniczych Wołchów. Świat strasznych Kikimor, Dziwożon, Strig, Brzegiń. Świat, w którym rządzi Leszy.


Afrykańskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2011 r.

Zachodnia Afryka, koniec XVII wieku. Chociaż miasta królestwa Oyo przeżywają swój rozkwit, na prowincji mają miejsce dziwne wydarzenia. Wróżbici nie potrafią odczytać znaczenia Kauri, szamani tracą kontakt z Duchami Przodków, a bębny wydają z siebie dźwięki, których nikt nie potrafi zrozumieć… Czy lud Yoruba stracił na zawsze przychylność bogów Orisza?

Świat wierzeń i mitologii ludu Yoruba. Świat przepełniony dźwiękiem bębnów, tańcem, Duchami Przodków, ale i ponurą czarną magią, podstępnymi Trickster’ami i czarownikami potrafiącymi powoływać do „życia” przerażające Zumbi.


Perskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2010 r.

Starożytny Iran, pierwsza połowa VII wieku. Olbrzymie Imperium Sasanidów, niegdyś potężne, teraz pogrążone jest w chaosie i wojnie domowej. Armia zostaje rozbita przez Bizancjum, a zjednoczeni przez Mahometa Arabowie szykują się do najazdu na ziemie Starożytnej Persji. Te niepewne czasy chcą wykorzystać przywódcy strasznych kultów, zwłaszcza czciciele Arymana – perskiego złego ducha…

Świat perskich i arabskich baśni i legend. Świat podstępnych Assassynów, złych Dewów, potężnych Dżinów, przerażających Ghuli i ognistych Ifrytów. Świat zaratusztriańskich kapłanów, islamskich pustelników i manichejskich filozofów…


Skandynawskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2009 r.

Norwegia, IX wiek. Król Harald I Harfagre (Pięknowłosy) jednoczy kraj, zajmuje wyspy Szetlandzkie i Orkady. Trzon jego potężnej armii stanowi oddział Berserkerów – niezwyciężonych wojowników wpadających dzięki magii w szał bitewny. Jednak igranie z mroczną magią jest niebezpieczne. Dowódca Berserkerów – Eryk, syn Haralda, po kolejnej przemianie nie potrafi już wrócić do dawnej postaci. Jako dzika bestia ucieka w niedostępne lasy. Król organizuje wyprawę, która ma odnaleźć Eryka i przywrócić go do ludzkiej postaci. Jednak tym razem na nic przydadzą się szybkie łodzie i ostre miecze Wikingów. Trzeba będzie poszukać pomocy wśród stworów zamieszkujących dzikie ostępy Norwegii…

Świat wierzeń i mitologii Wikingów. Rumowiska skalne zamieszkane wielkie, głupie i niebezpieczne Trolle. Kryjące się za drzewami złośliwe, krwiożercze Gobliny i Karły. Nieliczni Pustelnicy mający więcej wspólnego z wodnymi Nockami i Ondynami niż z ludźmi. Przemierzające zimne wrzosowiska półżywe-półmartwe Draugry – dusze zmarłych. A zza każdego zakrętu zerkające na podróżników Alpy – wysysające krew stwory z podziemnego królestwa bogini Hel


Japońskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2008 r.

Japonia, rok 1290. Po dwóch próbach najazdów mongolskich, szogunat Kamakura jest na skraju upadku. Rozpoczyna się zacięta walka o władzę. Niektórzy z Panów Bushi sięgają po wsparcie nie tylko samurajów. Krążą pogłoski, że Pan Tetsuo odnalazł legendarny Sztandar Shi i przy pomocy istot z zza światów chce podbić cały Kraj Kwitnącej Wiśni…

Świat wierzeń i mitologii feudalnej Japonii. Zaraza, która pochłania mieszkańców kolejnych wiosek na północy wyspy Honsiu zbliża się coraz bardziej do stolicy Kraju Kwitnącej Wiśni. Co gorsze, zmarli na dziwną chorobę nie znajdują ukojenia – zmieniają się w smutne Yurei, które snują się między opuszczonymi chatami. Uczęszczane niegdyś drogi roją się od przeróżnych Tengu i Hanyou, a niegdyś czyste strumienie i rzeki zmieniły się w siedliska wodnych Kapp


Słowiańskie Zaświaty w Tajemniczym Lesie, 2007 r.

Zegar bije, niebiescy żeńcy żąć wychodzą,
Kąkol w snopki związawszy w ogień rzucić godzą.

Zegar bije, śmierć drzewo podcina żywota,
Biada tobie, jeźli cię nie obroni cnota.

Zegar bije, już wieczność, wieczność następuje,
Patrz, jakąć Bóg zapłatę za grzechy gotuje.

Zegar bije, obieraj albo w niebie gody,
Albo w piekle z czartami wiekuiste głody.

Pierwsze Zaświaty w Tajemniczym Lesie. Był Utopiec, Wiedźma, Wiła, Wilkołki i zdejmowanie klątwy ze Strzygi. I był akordeon, i był Zegar bije (tutaj w wykonaniu Jacka Hałasa)… Ależ to było dawno temu! ;-)